Vårt kundlöfte
är viktigare än någonsin

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

“Vi tänker alltid tillgänglighet.” Så lyder vårt kundlöfte. När vi formulerade det hade vi inte en tanke på den situation vi nu befinner oss i. Men under brinnande corona-pandemi, när vi har flyttat stora delar av både vardag och yrkesliv till den digitala världen, är just tillgänglighet avgörande. Vi är glada och stolta över att kunna vara en del av vad som får våra kunders tillvaro att funka i den svåra tid vi befinner oss.

Det här är ett reflekterande blogginlägg från Robert Sjöholm, vd på Bluecom, om det pågående läget. 

Den pågående corona-pandemin påverkar oss alla, men slår olika hårt beroende på hur verksamheten ser ut. Vi på Bluecom har fördelen att vi har kunder i många olika branscher så därför har vi hittills klarat oss relativt bra. Genom våra säljare ser vi att kunderna i vissa branscher är lite mer restriktiva och avvaktar med att ta vissa beslut, medan man i andra branscher vill gasa på och fullfölja de projekt som är planerade så länge kapital finns. Men vi förstår såklart att IT-investeringar inte är högst upp på listan för alla företag mitt i en kris.

När det gäller våra kunder inom hotell, idrott och event ser vi att det bromsar in. Orienteringstävlingen O-ringen är ett stort event som vi gör årligen och att det ställdes in i år påverkar oss. Vi jobbar ju även med Ving och deras hotell ute i Europa och där är det ju en väldigt tuff situation just nu. Men att vi förlorar pengar eller uppdrag är förstås ingenting mot det mänskliga lidande som corona-epidemin orsakar.

Samtidigt är det glädjande att se hur våra produkter och tjänster underlättar i den rådande situationen. Våra produkter handlar ju om kommunikation var man än befinner sig och oavsett vilken klient man använder. Det är ju verkligen det som efterfrågas idag. Vi har till exempel hjälpt många skolor att låta eleverna koppla upp sig för att kunna jobba på distans. De som inte har fast bredband har vi kunnat erbjuda tillfälliga kommunikationslösningar genom att låna ut utrustning.

Det viktigaste för oss i den här osäkra tiden är att vår personal mår bra, kan jobba på och ha en fungerande vardag. Än så länge har vi klarat oss bra och jag hoppas att det får fortsätta så. Men det är klart att jag känner en oro inför om situationen kommer att bli långdragen. Man märker hur det kommer närmare när man pratar med kunder och medarbetare som har vänner och anhöriga som har drabbats.

Våra processer ser lite annorlunda ut just nu, men för oss är omställningen till att jobba hemifrån eller på distans inte särskilt stor. Det mesta av vårt arbete kan vi göra digitalt och det gjorde vi även innan corona-pandemin. Men det är klart att man går miste om sociala delen när man inte träffar kunder och medarbetare lika mycket. Vissa av våra uppdrag, som support och felsökning, kräver ju att våra medarbetare är på plats hos kunden. Då har vi sett till att de har skyddsutrustning som handsprit och skyddshandskar, både för våra medarbetares säkerhet och hälsa, men också för att visa kunden respekt och att vi tar situationen på allvar.

Vi vet ju inte hur lång tid det tar innan vi kommer tillbaka till någon slags vardag igen, men vi ser redan nu några saker som vi förmodligen kommer att göra annorlunda även här krisen är över. Vi reste väldigt mycket tidigare och nu ser vi att många av de resorna kan undvikas genom att man möts digitalt på olika sätt istället. Det kommer att innebära en minskad miljöbelastning men dessutom slipper ju våra medarbetare spendera lika mycket tid på vägarna.

En annan insikt jag har fått är att inte ta allting för givet. Vem trodde för att ett virus i Kina skulle slå ut stora delar av världen på några månader? Allt kan hända och det gäller att vara förberedd i den mån det går. Det innebär för oss att vara flexibel så att man har processer och rutiner på plats för att arbeta på nya sätt, och att sprida riskerna så att man inte har alla ägg i samma korg.

Många andra branscher har drabbats mycket hårdare än vi och sett inkomsterna försvinna från ena dagen till den andra. I det avseendet är vi lyckligt lottade. Vi hoppas ändå att det här inte blir alltför långdraget och att vi ska komma stärkta ut på andra sidan.

Stay safe och ta hand om varandra!

/Robert

Relaterade artiklar

Bluecom kopplar upp Handbolls EM 2020

EM i handboll uppkopplat!

Photo credit: © Axel Heimken / kolektiff Så har EM i handboll för herrar dragit igång, en klassisk turnering för oss svenskar. Många är vi

Läs mer »