"Vi ökade intäkterna från matcheventen med 64 %"

Johan Kemi
Färjestad och SHL
Ökade publiksnittet
27 %
säsongen 2017/2018
Ökade intäkterna med
64 %
per matchevent
Managerade SHL-arenor
14 st
året om, varje dag

Bakgrund/
utmaning

Att anordna ishockey-matcher är en sak. Men att få ut maximal affärsnytta från data som genereras från besök, merch, bokningssystem, och allt annat som sitter ihop med hockeyupplevelsen, det är en annan femma.

Färjestad BK, är ett de SHL-lag vi tittat lite närmare på här (även om vi på Bluecom arbetat med hela SHL och även Hockeyallsvenskan). Oavsett vilket klubblag som ligger närmast hjärtat är FBK ett av de klassiska storlagen i svensk ishockey-historia som dessutom inte befinner sig i en storstad, vilket gör det lite extra spännande. Vad händer när man startar en digitaliseringprocess här, grundad i data och teknik?

Johan Kemi, event och privatmarknadschef för FBK, tog sig an utmaningen att växa affären runt arenaupplevelsen, och det fanns en hel del att bita i. TV ansågs ta andelar. Digitaliseringsprocessen var inte utvecklad och det skrevs fortfarande ut en hel del pappersbiljetter. ”Och vi visste från våra wifibaserade analys-system att många använda äldre telefoner, i alla fall äldre än i många andra delar av landet”.

Dessutom var IT-miljön eftersatt rent allmänt. FBK hade inte tillgängliga och säkra system för att arbeta remote. Det fanns brister i Wifi’n i arenan och all information om arenans gäster och bilden om vem kunden var och vilka behov de hade var bristfällig.

”Vid sidan av infrastruktur som skulle på plats så var det absolut viktigaste som Bluecom bidrog med ett fokus på affärsnytta och helhet...”

Lösning

SHL och Färjestad valde att arbeta med Bluecom i flera delprojektet, både i införandet av Infrastruktur och Nätverks som tjänst, men också i en tydlig konsultroll för rådgivning.  ”Vid sidan av infrastruktur som skulle på plats så var det absolut viktigaste som Bluecom bidrog med ett fokus på affärsnytta och helhet”, berättar Johan. ”För oss var det här helt avgörande, som jag ser det, att Bluecom vår rådgivande och höll i kompassen när vi arbetade med alla de här delarna. Det vittnade om stor erfarenhet och specialistkunnande”.

De för affären strategiska kanske viktigaste punkterna,  skulle kunna sammanfattas med det här:

  • Klubben, FBK, måste själva äga sin kund och kunddata till 100 %.
  • Mobile-first för alla digitala upplevelser.
  • Single Sign on, det kan inte vara ett inlogg för att beställa läsk till sin sittplats och ett helt annat för att köpa biljett.
  • Allt data är relevant, här vaskar vi inget!
”För oss var det här helt avgörande, som jag ser det, att Bluecom vår rådgivande och höll i kompassen när vi arbetade med alla de här delarna. Det vittnade om stor erfarenhet och specialistkunnande”.

För att kunna nå dessa punkter så lade SHL och Färjestad om hela principen runt datahantering. All data måste samlas upp - oavsett om det är strukturerat från databaser, eller ostrukturerad data från olika typer av dokument. Den centrala lösningen var en data lake, eller datasjö. ”Här samlas nu data från besök i arena, restauranger, in-seat-beställningar, när och hur man köper biljetter och en massa annat.”

Bluecoms långa erfarenhet av avancerade wifi-baserade system har också varit viktiga del av lösningen. ”Idag vet vi hur människor rör sig på arenan, när de kommer, osv. På kundnivå har vi allt samlat, allt för att göra arenaupplevelsen ännu bättre”, säger Johan. Det kan handla om att lätt kunna beställa läsk från sin plats i arenan, eller att FBK vet hur och när de ska nå sina målgrupper på bästa sätt. ”Det kanske låter banalt, men faktum är att det här ger oss insikter som gör upplevelsen bättre - vi kan se det i datat”.

Resultat

”Bluecom har varit viktig och bidragande partner till att Färjestad BK sedan säsongen 2017/2018 lyckats öka publiksnittet med 27 % och matchevent intäkterna med 64 %, detta genom digital vägledning, datahantering och projektledning av en rad framgångsrika projekt.”

Att fler människor kommer till matcherna är väl det bästa beviset på att det är roligt att gå på match för fler människor. Att Färjestad, och flera andra SHL-klubbar, dessutom har en bättre affär runt eventet är såklart ännu bättre.

Johan Kemi berättar själv ”Bluecom har varit viktig och bidragande partner till att Färjestad BK sedan säsongen 2017/2018 lyckats öka publiksnittet med 27 % och matchevent intäkterna med 64 %, detta genom digital vägledning, datahantering och projektledning av en rad framgångsrika projekt.”

Bluecom har också säkerställt infrastrukturen i hela IT-miljön - allt från övervakning, drift och lagring till möjligheten att jobba från vilken Device som helst, vartsomhelst i världen, något som inte minst varit extremt viktigt under pandemin.

Det här en intressanta digitalseringresan slutar givetvis inte. Men nu har SHL och Färjestad en grund att bygga på.  Vad siktar man på härnäst? ”Vårt mål är att göra upplevelsen ännu mer interaktiv - vi har många idéer på gång, och det fina är att vi vet att vi kan realisera nästa vad som helst med den IT-miljö vi har”, avslutar Johan.

Vill du veta mer om uppdraget?
Prata med:
Prata med:
Robert Sjöholm
0770-190700